«..καί αγαπήσετε τόν προσήλυτον»
Υπό ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΙΑΚ. ΑΜΥΓΔΑΛΟΥ
Πολλοί σήμερον καί εις τήν Πατρίδα μας
προμαχούν τών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δη τών
τοιούτων τών α λ λ ο δ α π ώ ν.
Αναμφισβητήτως πράττουν καλώς . Αλλ' ενώ η ευγενής δράσις των έχει ηλικίαν χιλιάδων ετών, ουδέν περί τής καταγωγής της αναφέρουν . Αγνοούν , άραγε , τας ρίζας της ή διεκδικούν πρωτοτυπίαν καί πρωτοπορίαν ;
Εις εκατέραν τών περιπτώσεων τον λόγον έχει η Ι σ τ ο ρ ί α , η κρυσταλλίνη φωνή τής οποίας αποτελεί ανεκτίμητον θησαυρόν...
* * *
Η εν Φρυγία τής Μικράς Ασίας αρχαία Ελληνική πόλις Κολοσσαί , ικανούς αιώνας μετά τήν προς τους κατοίκους αυτής ( Κολασσαείς ) αποστολήν τής φερωνύμου επιστολής τού Αποστόλου τών Εθνών , είχε μετονομασθή εις Χώνας . Εν τη πόλει ταύτη εγεννήθησαν κατά τον δωδέκατον μετά Χριστόν αιώνα δύο σοφοί αυτάδελφοι :
Ο Μιχαήλ κα ο Νικήτας , οι Χωνιάται , ε π ι φ α ν ε ί ς , α μ φ ό τ ε ρ ο ι , λ ό γ ι ο ι τού Βυζαντίου . Ο δεύτερος , και νεώτερος κατέλαβεν υψηλά κρατικά αξιώματα , διεκρίθη óμως καί διά το σπουδαιότατον ιστορικόν του έργον .
Ο πρώτος ( 1138 - 1222 μ. Χ. ) είναι ο από τού έτους 1182 μέχρι τής υπό τών Φράγκων αλώσεως τών Αθηνών ( 1204 μ. Χ. ) Αρχιεπίσκοπος τού Κλεινού Άστεως .
Ούτος έσχεν εν Κωνσταντινουπόλει διδάσκαλον τόν μετά ταύτα ( από τού έτους 1177 έως τού
έτους 1198 ) Αρχιεπίσκοπον Θεσσαλονίκης , Ευστάθιον , επιφανή
Θεολόγον καί Φιλόλογον , μεθ' ου διετήρησε , καί εν τοίς κατόπιν , την πνευματικήν σχέσιν δι' αλληλογραφίας . Απαντών δέ ποτε ο Μιχαήλ είς τινα , υπό Άραβος Χριστιανού κομισθείσαν προς αυτόν , επιστολήν τού Ευσταθίου , αφιέρωσεν , εν τή απαντητική του επιστολή , καί παράγραφον όλην εις τόν ανωτέρω γραμματοκομιστήν , δι' όν έγραψεν :
«Ούτος ημίν γραμματοφορεί και μηνύει λευκάς περί σού αγγελίας ,καί εις ά γ γ ε λ ο ν φ ω τ ό ς καί η μ έ ρ α ς υ ι ό ν τ ε τ ά ξ ε τ α ι, κ ά ν ε π ι δ ε ρ μ ί δ ι σ α ρ κ ό ς μ ε λ α ί ν η ς σ κ ι ά ζ ε τ α ι . (Αυτός μού φέρει γράμματα και μού αγγέλλει λαμπράς περί σού ειδήσεις και μέλλει να καταταγή ως φ ω τ ε ι ν ό ς ά γ γ ε λ ο ς καί ως υ ι ό ς η μ έ ρ α ς , μ η δ έ ν σ η μ α ί ν ο ν τ ο ς τ ο ύ ότι σ κ ι ά ζ ε τ α ι υ π ό ε π ι δ ε ρ μ ί δ ο ς μ ε λ α ί ν η ς σ α ρ κ ό ς . )
Υπέροχος αντίληψις περί ελλείψεως διαφοράς αξίας μεταξύ λευκών καί εγχρώμων !
Λαμπρός Βυζαντινός Α ν τ ι φ υ λ ε τ ι σ μ ό ς προ οκτακοσίων καί πλέον ετών !
* * *
Τής ως ανω ανθρωπιστικής φωνής τού επιφανούς
Αρχιεπισκόπου Αθηνών τού 12ου αιώνος , Μιχαήλ τού
Χωνιάτου ( όστις έχει ανακηρυχθή καί Άγιος τής
Εκκλησίας μας - τιμάται τήν 4ην Ιουλίου ) είχε προηγηθή
η ηχηρά καί γλυκεία άμα φωνή τού Αποστόλου τών
Εθνών :
« Ουκ ένι Ιουδαίος ουδέ Έλλην ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος . . . . . .»
( Γαλάτας , Γ ´ ,28 )
Καί τής θεοπνεύστου φωνής τού ουρανοβάμονος Αποστόλου είχον προηγηθή οι λόγοι τού Θεού έν τε τή Παλαιά και τή Καινή Διαθήκη :
« Ο Θεός ο μέγας καί ισχυρός ποιών κρίσιν (=αποδίδων δίκαιον)
π ρ ο σ η λ ύ τ ω (=εις τόν ξένον) καί αγαπά τόν π ρ ο σ ή λ υ τ ο ν (=τόν ξένον)....»
Δι' ό καί ακολουθεί η Θεία Εντολή :
« ...και αγαπήσετε τόν π ρ ο σ ή λ υ τ ο ν (= νά αγαπήσετε τον ξένον) .
( Δ ε υ τ ε ρ ο ν ό μ ι ο ν , κεφ. Ι ´ , στίχοι 17 έως 19 ) .
Καί όταν ο Μωυσής εγκατέστησε τούς πρώτους Δικαστάς εις τούς Ισραηλίτας , καί έδωσεν εις αυτούς τας θ ε ο π ν ε ύ σ τ ο υ ς οδηγίας του ( μορφήν Κώδικος Ηθικής Δικονομίας ) , μεταξύ άλλων «ενετείλατο αυτοίς λέγων :
«...κρίνατε δικαίως ανά μέσον ανδρός καί ανά μέσον αδελφού καί ανά μέσον π ρ ο σ η λ ύ το υ (=ξένου) . »
( Δ ε υ τ ε ρ ο ν ό μ ι ο ν, Κεφάλ. Α , στίχ. 16 ).
* * *
Αλλ'
(ηχηρότερον) , η Παραβολή τού Καλού Σαμαρείτου , τί άλλο
διακηρύσσει καί διαλαλεί ειμή την μέχρις
αυτοθυσίας έμπρακτον αγάπην κ α ί πρός τούς Αλλοεθνείς ;
* * *
Δέν είναι λοιπόν σημεριναί , ούτε χθεσιναί , αι κατά τα άλλα λίαν αξιέπαινοι δράσεις φ ι λ α λ λ η λ ί α ς προς πάντας ανθρώπους , ημεδαπούς καί αλλοδαπούς.
Έχουν αύται ηλικίαν χιλιετιών. Καί καταγωγήν Θ ε ί α ν. Εντεύθεν και πρωτοστατεί αυτών , ει και αθορύβως , πλήν αείποτε και αδιακόπως, κατ' εξοχήν δε εις τήν σήμερον βιουμένην
κρίσιν , η Ε κ κ λ η σ ί α !
* * *
Ενταύθα παρίσταται αναγκαία μία διευκρίνησις : Άλλο τό θέμα τής φιλαλληλίας καί αγάπης , τής συμπαραστάσεως καί βοηθείας καί εκπληρώσεως τών ( όχι μόνον εκ τής Ηθικής , αλλ' ενίοτε και εκ τού Νόμου απορρεουσών ) υποχρεώσεών μας έναντι συνανθρώπων μας ( ανεξαρτήτως εθνικότητος καί καταγωγής ) και άλλο , εντελώς
άλλο , η διάνοιξις τών συνόρων τού Κράτους , χερσαίων καί θαλασσίων , προς πάντας , περιλαμβανομένων καί τών θητευόντων εις τήν εγκληματικότητα καί πάσαν παραβατικότητα , όπερ ολέθριον . Πλέον δε ολέθριον τυγχάνει καί τό άνοιγμα τών συνόρων τής ψ υ χ ή ς
μας εις τάς οθνείας ιδέας καί τά αλλότρια πολιτιστικά « πιστεύω » .
Δέν είμεθα ο σπόγγος ο απορροφών ξένα ιδεολογικά « περιψήματα » . Είμεθα ο ελληνικός γρανίτης ο διασπών καί διασκορπών τά επικίνδυνα « ρεύματα ».... Καί θα μείνωμεν , διότι το οφείλομεν εις
τήν Ιστορίαν καί τας ερχομένας γενεάς ....
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΙΑΚ. ΑΜΥΓΔΑΛΟΣ
Επ . ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΦΕΤΩΝ
Βιβλιογραφία:
Ιωάννου Θ. Κολλιτσάρα :«Η ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ (Κείμενον -Ερμηνευτική Απόδοσις)» Τόμος Α ´ . - Κωνσταντίνου Παπαρρηγοπούλου : « ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ » , Βιβλίον ΙΒ´ , σελίδες 289 - 304.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου