Δευτέρα 12 Αυγούστου 2013

Επιστολή του Σταύρου Μιχαηλίδη, στον Πρόεδρο του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. για το λιμάνι της Χίου.


Από τον Δημοτικό Σύμβουλο κον Σταύρο Μιχαηλίδη λάβαμε την  επιστολή που στέλνει στον Πρόεδρο του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ κον Στέλιο Σταυρίδη για το λιμάνι της Χίου την οποία δημοσιεύομαι αυτούσια.

Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,

Η απόφαση να δοθεί η λεγόμενη μαρίνα της Χίου στο ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να εξετασθεί η δυνατότητα αξιοποίησης της από εικοσαετίας εγκαταλειμμένης περιουσίας του Δημοσίου, είναι σωστή και επιβεβλημένη.

Πριν εισέλθω στο θέμα, παρακαλώ επιτρέψτε μου να επισημάνω ότι η λανθασμένη απόφαση χωροθέτησης της μαρίνας της Χίου δίπλα στο Νοσοκομείο, περιοχή χωρίς καμία τουριστική προοπτική ή ιδιαίτερο ιστορικό ή αισθητικό κάλλος, μοιραία προοιώνιζε την αποτυχημένη αξιοποίησή της. Πόσο μάλλον, όταν προσθέσει κανείς τα εγγενή κατασκευαστικά προβλήματα και το γεγονός ότι διαχρονικά ουδέποτε απετέλεσε η αξιοποίησή της προτεραιότητα για την τοπική πολιτική ηγεσία.

Η Χίος κύριε Πρόεδρε, δεν αδικήθηκε στη διάθεση ευρωπαϊκών ή εθνικών κονδυλίων για λιμενικές υποδομές, αντιθέτως η Χίος (συνολικά ως νομός) αδίκησε τον εαυτό της με τις λάθος επιλογές της και την παντελή έλλειψη λιμενικής στρατηγικής, ιδιαίτερα τα τελευταία δέκα χρόνια. Σπαταλήσαμε, χωρίς σοβαρό σχεδιασμό, πολλά χρήματα για λιμενικές υποδομές χωρίς αντίκρισμα. Πώς μπορεί κανείς να δικαιολογήσει την κατασκευή στην ανατολική Χίο, οκτώ περίπου ναυτικά μίλα βόρεια και οκτώ ναυτικά μίλια νότια από το κεντρικό λιμάνι της Χίου, δεκαπέντε (ο Θεός να τα κάνει) αλιευτικά καταφύγια ή άλλες λιμενικές υποδομές (εν δυνάμει ανταγωνιστές της μαρίνας). Κάθε ν. μίλι και λιμανάκι.

Αν είχαν διατεθεί τα μισά απ’ αυτά τα κονδύλια με σύνεση και προγραμματισμό, ενδεχομένως, σήμερα δεν θα μιλάγαμε για αδυναμία προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων στη Χίο. Τα πρόσωπα που σήμερα με κροκοδείλια δάκρυα καταγγέλλουν την πολιτεία για αδιαφορία στην επίλυση αυτού του προβλήματος είναι οι αυτουργοί του «εγκλήματος».

Έχοντας δημιουργήσει αυτό το απαράδεκτο «περιβάλλον» και αδιαφορώντας για τη βελτίωση του υφιστάμενου κεντρικού λιμένα (ένα από τα μεγαλύτερα τεχνικά λιμάνια του Αιγαίου), ξεκίνησε πριν δέκα περίπου χρόνια ο σχεδιασμός για την κατασκευή δίπλα στον αερολιμένα Χίου ενός άστοχου, όπως αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων, νέου λιμένα προϋπολογισμού 80-100 περίπου εκ. ευρώ. Να ληφθεί υπόψη ότι μέχρι σήμερα γι’ αυτό το σκοπό έχει δαπανηθεί χρηματικό ποσό μεγαλύτερο των 1,3 εκ. ευρώ για μελέτες κλπ..

Την ίδια περίοδο διατέθηκαν στη Χίο 30 και πλέον εκ. ευρώ για τη βελτίωση του πολύ σημαντικού λιμένα των Μεστών, της λεγόμενης δυτικής πύλης, το οποίο έκτοτε παραμένει ουσιαστικά ανένταχτο, χωρίς ρόλο σε οποιοδήποτε λιμενικό σχεδιασμό.

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τις πιο κατηγορηματικές δηλώσεις υπηρεσιακών παραγόντων των αρμόδιων Υπουργείων, της Περιφέρειας Β. Αιγαίου, αλλά και της εταιρίας ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ στην οποία έχει ανατεθεί τα τελευταία 2 χρόνια η ολοκλήρωση της μελέτης και η ωρίμανση του εν λόγω έργου, ο νέος λιμένας δεν είναι δυνατόν να χρηματοδοτηθεί (τουλάχιστο για τα επόμενα 10-15 χρόνια), αφενός λόγω της ανωριμότητας του φακέλου αλλά κυρίως λόγω έλλειψης εθνικών κονδυλίων και της μη χρηματοδότησης, πλέον, τέτοιων έργων από ευρωπαϊκά κονδύλια.

Τούτων δοθέντων, και της ομολογίας/αποδοχής του κ. Δημάρχου στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο (5-8-2013), ότι το εν λόγω έργο δεν μπορεί να προχωρήσει, καθίσταται ως επιτακτική πλέον ανάγκη, η βελτίωση του κεντρικού λιμένα της Χίου, τελευταία ευκαιρία για την δημιουργία προϋποθέσεων:

Α. αξιοπρεπούς εξυπηρέτησης των επιβατών και των πλοίων της ακτοπλοΐας

Β. της ασφαλούς προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων και

Γ. της απαλλαγής της πόλης της Χίου από τον οχληρό κυκλοφοριακό φόρτο οχημάτων προς και από το λιμάνι

Δ. προσέγγισης και εξυπηρέτησης τουριστικών σκαφών

Κύριε Πρόεδρε,

Αν το ΤΑΙΠΕΔ επιμείνει στην πρόταση της παραχώρησης για 40 χρόνια του νότιου τμήματος του κεντρικού λιμένα προκειμένου να εξευρεθεί ευκολότερα επενδυτής για την αξιοποίηση της μαρίνας, τότε μετά βεβαιότητας μπαίνει οριστική ταφόπλακα στην εξεύρεση λύσης στα προαναφερόμενα προβλήματα και στην ουσιαστική ανάπτυξη που προσδοκούμε ως τόπος να προέλθει από σοβαρές λιμενικές υποδομές.

Και γεννάται καλόπιστα το ερώτημα, μα αφού τόσα χρόνια δεν είναι ικανή η Χίος να αξιοποιήσει την «περιουσία» της, γιατί δεν συμφωνούμε με την πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ, γιατί αντιδρούμε σε μια αναπτυξιακή προοπτική έστω και αν αυτή εμφανίζει κάποια προβλήματα.

Για τον εξής λόγο:

Αν, εκ του γεγονότος ότι η λεγόμενη μαρίνα δεν έχει καμιά από τις απαραίτητες άδειες για τη λειτουργία της και μέχρι να τις αποκτήσει, είτε λόγω αστοχιών είτε προσφυγών θιγομένων (βλέπε αντιδράσεις κατοίκων περιοχής Νοσοκομείου-Καστέλου, όταν αρχίζουν να κτίζονται μπροστά τους τα κτίρια για την εκμετάλλευση των 27 στρεμμάτων της χερσαίας ζώνης), καθυστερήσει το έργο 5-10 χρόνια, δυο εκδοχές υπάρχουν: είτε αναλογιζόμενος τα προαναφερθέντα δε θα βρεθεί υποψήφιος είτε αν βρεθεί μετά από άκαρπη πολυετή ταλαιπωρία θα εγκαταλείψει.

Τότε κύριε Πρόεδρε, «…. Η εσχάτη πλάνη θα είναι χείρων της πρώτης…. », δεν θα έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα και ο τόπος θα έχει χάσει ακόμα 5-10 χρόνια προστιθέμενα στα 15 που έχουν μέχρι σήμερα χαθεί σε άστοχες ενέργειες για την επίλυση ζωτικών λιμενικών προβλημάτων.

Θα ήταν ευκολότερο και ενδεχομένως πολιτικά ανώδυνο να ενταχθεί ο υπογράφων στη μερίδα πολιτικάντηδων και λαϊκιστών οι οποίοι για να διασκεδάσουν τις δικαιολογημένες ανησυχίες και την αγωνία του κόσμου για βελτίωση της οικονομίας, την καταπολέμηση της ανεργίας κλπ. και να χαϊδέψουν τα ευήκοα σε βερμπαλισμούς ώτα, υποστηρίζουν μη ρεαλιστικές προτάσεις μόνο και μόνο για βραχυπρόθεσμα οφέλη, γεγονός όντας ότι το εκλογικό σώμα έχει βραχεία μνήμη.

Η επίσπευση του κ. Δημάρχου (ιδιαίτερα έμπειρου να αντιληφθεί αστοχίες) να αποδεχθεί μια πρόταση που εμφανώς υπονομεύει προοπτικές συνολικής αναβάθμισης του υφιστάμενου λιμένα, υποψιάζομαι ότι στο βάθος αποβλέπει στην εμπλοκή της πρωτοβουλίας σας, προκειμένου να υποστηριχθεί η ανεδαφική επιμονή του στη δημιουργία υποδομών εγγύς του αεροδρομίου.   

Έχοντας ειλικρινή την αγωνία για την αξιοποίηση της αδρανούς δημόσιας περιουσίας επ’ ωφελεία του κοινωνικού συνόλου, θα σας επιβεβαιώσουν οι συνεργάτες σας ότι πριν τρεις περίπου μήνες επισκέφθηκα την Υπηρεσία σας προκειμένου να ενημερωθώ για την πορεία της αξιοποίησης της μαρίνας της Χίου. Γνωρίζοντας τη Χίο και τις λιμενικές υποδομές της, υπηρετήσας επί μακρόν στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Χίου, είχα την ευκαιρία στην εν λόγω συνάντηση να εκφράσω, κατά την άποψή μου, σημαντικές σκέψεις για την  καλύτερη δυνατή λύση αξιοποίησης της συγκεκριμένης υποδομής.

Κύριε Πρόεδρε, η έκφραση αρνητικών σχολίων και θέσεων σε αγωνιώδεις, πράγματι, προσπάθειες για την ανόρθωση της χώρας, θα ήταν οπισθέλκουσα αν δεν συνοδευόταν από συγκεκριμένες προτάσεις στην αναζήτηση των βέλτιστων για τα προβλήματα λύσεων. Δεν ανήκω σε αυτή την κατηγορία πολιτών γι’ αυτό λαμβάνοντας υπόψη τον μείζονα ρόλο που θα κληθεί να παίξει ο κεντρικός λιμένας της Χίου στο εγγύς μέλλον (για τους λόγους που προανέφερα) προτείνω:

  1. αντί της παραχώρησης του νότιου τμήματος του κεντρικού λιμένα Χίου, συμπληρωματικά με τη μαρίνα, να παραχωρήσετε το χερσαίο χώρο (δεκάδες στρέμματα) που ανήκει στο Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο στην περιοχή Θόλος 7 ν.μ. περίπου β. της μαρίνας, ο οποίος χρησιμοποιείται από χρόνια ως νεωλκείο, αλλά και για ναυπηγοεπισκευαστικές δράσεις ιδιωτικών και επαγγελματικών επιβατικών, αλιευτικών και τουριστικών σκαφών κάθε τύπου (σήμερα είναι στη φάση επαναδημοπράτησής του). Αν επισκεφθείτε τον εν λόγω χώρο θα αντιληφθείτε αμέσως, ότι λόγω των μοναδικών προσόντων της περιοχής και του φυσικού με μεγάλα «βαθικά» που γειτνιάζει, αλλά και των συναφών δράσεων που εκτελούνται στην εν λόγω περιοχή, από μόνο του «φωνάζει» να αντικαταστήσει στην προκήρυξή σας το νότιο τμήμα του κεντρικού λιμένα.

  1. Αν δεν σας έπεισαν οι προαναφερόμενοι ισχυρισμοί μου και για λόγους μη αντιληπτούς σε εμένα, επιμένετε στην παραχώρηση του νότιου τμήματος του κεντρικού λιμένα, τότε παραχωρήστε όλο το λιμάνι και τη γειτνιάζουσα στο λιμάνι μπαζωμένη περιοχή στο Ναυτικό Όμιλο Χίου (ΝΟΧ), ώστε να δημιουργηθούν πρόσθετοι πολύτιμοι χερσαίοι χώροι, και αναζητήσετε επενδυτή, ο οποίος θα επενδύσει με μια ολιστική προσέγγιση εκμετάλλευσής των εν λόγω υποδομών, όχι μόνο για τη δημιουργία μικρής μαρίνας στο λιμάνι, αλλά με στόχο επίλυσης των προβλημάτων που ανέφερα στην αρχή της παρούσης. Να είσθε βέβαιος ότι, θα υπάρξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον επενδυτών, μεγαλύτερα έσοδα στα κρατικά ταμεία και πραγματικό όφελος στην χιώτικη κοινωνία.

  1. Η πραγματική, όμως, και βέλτιστη αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών της Χίου θα υλοποιείτο  με την ίδρυση ΑΕ (π.χ. Λιμήν Χίου ΑΕ) στην οποία να παραχωρηθούν όλες οι υποδομές και λιμενικές εγκαταστάσεις του Νομού, οι οποίες εντασσόμενες σε ένα ενιαίο στρατηγικό και αναπτυξιακό σχεδιασμό θα αποτελούσαν πυλώνα πραγματικής ανάπτυξης του τόπου.

Κύριε Πρόεδρε,

Γνωρίζετε ότι, χωρίς τη συναίνεση της τοπικής κοινωνίας καμιά απόφαση τέτοιας υφής δεν υλοποιείται. Λυπούμαι ότι, διαβλέπω σοβαρότατες δυσχέρειες στην πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της μαρίνας της Χίου με τον τρόπο που προτείνεται.

Αν υιοθετείτε έστω και μέρος των ανησυχιών μου, όπως τις περιγράφω στην παρούσα επιστολή, σας παρακαλώ όσο είναι καιρός, ακυρώσετε την από 19 Ιουλίου 2013 προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση των επίμαχων λιμενικών υποδομών της Χίου και δώστε εντολή για ουσιαστική διαβούλευση. Να είσαστε βέβαιος, ότι τα αποτελέσματα θα είναι σε σύντομο χρονικό διάστημα καρποφόρα.

Προκειμένου να βοηθήσουμε στην καλύτερη αντίληψη της περίπτωσης (2) των προτάσεων, επισυνάπτουμε περιγραφή και ψηφιακή απεικόνιση.


Με τιμή,

Σταύρος Μιχαηλίδης
Υποναύαρχος (ε.α) Λ.Σ.
Δημοτικός Σύμβουλος

Αγία Ερμιόνη,
Θυμιανά,
Τ.Κ. 82100, Χίος
michailstav@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου