Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2025

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟΥ ΚΤΕΛ ΧΙΟΥ - Η ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ



                 
Η ΑΡΧΗ του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Χίου

Το 1952 ιδρύθηκε το 48ο ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ  Ν.ΧΙΟΥ, βάσει του Ν.2119 - περί συστάσεως των ΚΤΕΛ με την υπ΄αριθμό 143115/ 30-5-1952 απόφαση του Υπουργείου  Μεταφορών.
Τα πρώτα ιδρυτικά μέλη στη Χίο ήταν 16 ιδιοκτήτες Λεωφορείων. Έτσι δημιουργήθηκαν 104 ΚΤΕΛ 59 Υπεραστικά και 45 Αστικά ένα για κάθε Νομό και Νησί.

Το 1968 με απόφαση του Υπουργείου Συγκοινωνιών έγινε η συγχώνευση όλων των ΚΤΕΛ σε 8 οργανισμούς ΚΤΕΛ (Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Υπεραστικών Λεωφορείων). Το σύστημα αυτό αποδείχθηκε προβληματικό και με το Ν.Δ.102/73 επανέρχεται το  προηγούμενο καθεστώς.

Το 1984 διαχωρίστηκαν οριστικά τα Αστικά  και Υπεραστικά ΚΤΕΛ.

Το  2001 ΜΜΕ το Νόμο 2963/2001 αλλάζει εκ νέου ο τρόπος λειτουργίας των ΚΤΕΛ για να φθάσουμε το 2003 όπου βάσει νέου Νόμου τα ΚΤΕΛ όλης της χώρας μετατράπηκαν σε Ανώνυμες  εταιρείες.

Σήμερα υπάρχουν 59 ΚΤΕΛ με την μορφή Α.Ε.  και με 4136 Λεωφορεία πανελλαδικά.

Από το έτος 1993 το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Χίου διατηρεί Τουριστικό Γραφείο με δυνατότητα εκτέλεσης  εκδρομών σε κάθε σημείο της Χίου και όχι μόνο.

Το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Χίου με ιστορία 73 χρονών στο τομέα των επιβατικών μεταφορών, προσπαθούσε πάντα να βελτιώνει της υπηρεσίες που προσέφερε, ανανεώνοντας τακτικά τον στόλο των Λεωφορείων, και να στεγαστούν σε σύγχρονο σταθμό επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών, επιτελώντας παράλληλα ένα μεγάλο κοινωνικό έργο, έχοντας προσφέρει τα μέγιστα στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Χίου.

ΤΟ ΤΕΛΟΣ- Λουκέτο στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ Χίου.

Η επιχείρηση επιβίωνε οριακά χάρη στα έσοδα από τα μαθητικά δρομολόγια .τα οποία όμως διακόπτονταν τους θερινούς μήνες, όπως προβλεπόταν κάθε καλοκαίρι. Αυτό σημαίνει ότι, για δύο μήνες, τα μοναδικά έσοδα προέρχονται αποκλειστικά από την πολύ περιορισμένη επιβατική κίνηση, η οποία μετά βίας επαρκούσε για να καλύψει τα καύσιμα των λεωφορείων. Είναι πρακτικά αδύνατον να καλυφθούν οι μισθοί, τα κόστη συνεργείων και οι υποχρεώσεις προς εξωτερικούς συνεργάτες, με αποτέλεσμα η επιβίωση της επιχείρησης να οδηγείται σε οικονομικό τέλμα. 


Μέσα στα έτη 2024 και 2025, το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Χίου κατηγορήθηκε επανειλημμένα για δήθεν ασυνέπεια στα σχολικά δρομολόγια. Η αλήθεια, ωστόσο, είναι ότι παρά τις αντίξοες οικονομικές και τεχνικές συνθήκες, δεν αφήσαν ποτέ ακάλυπτα τα σχολικά δρομολόγια. Όταν προέκυπταν προβλήματα στόλου, λόγω φθορών ή βλαβών, εκμίσθωναν ιδιωτικά λεωφορεία ή ακόμη και ταξί, αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη μεταφοράς των μαθητών, όπως όφειλαν..

Σημειωτέων   κατά το σχολικό έτος 2024-2025, το ΚΤΕΛ Χίου ανέλαβε οικειοθελώς τη δωρεάν
μεταφορά των παιδιών Α’ και Β’ Δημοτικού στο Πυργί, τα οποία είχαν μείνει ακάλυπτα λόγω κακής διαχείρισης από πλευράς Περιφέρειας. Χωρίς καμία σύμβαση, χωρίς μαθητικά δελτία, με μόνη κινητήρια δύναμη το φιλότιμο και την ευθύνη απέναντι στην κοινωνία, οι μαθητές αυτοί μεταφέρθηκαν καθημερινά με ασφάλεια. 

Αντίστοιχα, τους θερινούς μήνες του 2024, το ΚΤΕΛ Χίου εκτελούσε τέσσερα επιπλέον δρομολόγια την εβδομάδα προς το λιμάνι των Μεστών (και οι αντίστοιχες επιστροφές), παρά το γεγονός ότι η πληρότητα δεν ξεπερνούσε το 50%. Καμία οικονομική ενίσχυση δεν δόθηκε, παρόλο που οι ακτοπλοϊκές γραμμές που συνδέονται με το Λιμάνι των Μεστών επιδοτούνται κανονικά από το κράτος. Φέτος, η επανάληψη αυτών των δρομολογίων ήταν οικονομικά αδύνατη, καθώς η επιχείρηση δεν μπορούσε επ’ αόριστον να λειτουργεί χωρίς έσοδα και με υπέρογκα έξοδα για καύσιμα, μισθούς και συντηρήσεις.

Και ενώ το ΚΤΕΛ συνέχεια υποκαθιστούσε το κράτος και να καλύπτει τρύπες άλλων φορέων, εξακολουθούσε να είναι ο αποδιοπομπαίος τράγος για προβλήματα που δεν δημιούργησε. 
Η Π.Ο.Α.Υ.Σ. δήλωσε αναρμόδια, επικαλούμενη την κατάργηση της σχετικής πρόβλεψης του Ν. 4850/2021.
Ο Δήμος Χίου όχι μόνο δεν ανταποκρίθηκε στα επανειλημμένα αιτήματα στήριξης, αλλά διέκοψε και υφιστάμενη σύμβαση για δρομολόγια μειωμένου κομίστρου. Η Περιφερειακή Ενότητα Χίου δήλωσε αδυναμία να συνεισφέρει.
Από της 11 Αυγούστου 2025, τα δρομολόγια του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Χίου σταμάτησαν .
Η απόφαση αυτή κρίθηκε αναγκαία, λόγω της έλλειψης λεωφορείων και των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζαν.
Είναι εύκολο να καταγγέλλεις από απόσταση. Είναι δύσκολο, όμως, να κρατάς μια επιχείρηση όρθια: να πληρώνεις πετρέλαιο χωρίς να έχεις έσοδα, να διασφαλίζεις τη μεταφορά των παιδιών, των ηλικιωμένων, των ευπαθών ομάδων χωρίς βοήθεια, χωρίς στήριξη, χωρίς κανένα δίχτυ ασφαλείας.
Το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Χίου, αν και ιδιωτική επιχείρηση, κάλυπτε μια ζωτικής σημασίας κοινωνική ανάγκη, τις μετακινήσεις των πολιτών, χωρίς την παραμικρή εγγυημένη ενίσχυση ή υποστήριξη, όπως απολαμβάνουν αντίστοιχοι δημόσιοι οργανισμοί. Και το κάνει χάρη: στην αφοσίωση των εργαζομένων, που εργάζονταν συχνά με καθυστερήσεις μισθών, και την  υπομονή μιας διοίκησης που εξάντλησε πια κάθε περιθώριο οικονομικής αντοχής.
 Η οικονομική απομόνωση και η κοινωνική απαξίωση, οδήγησε το ΚΤΕΛ  στο κλείσιμο.:

Μιχάλης Κανάριος



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟΥ ΚΤΕΛ ΧΙΟΥ


























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου