Όταν πριν επτά χρόνια το πλειοψηφικό πακέτο του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Χίου, πέρασε σε νέους επενδυτές από την Θεσσαλονίκη. οι ελπίδες ότι η εταιρεία σταδιακά θα ανέκαμπτε αναπτερώθηκαν. Δυστυχώς όμως η κατάσταση που επικρατούσε μέχρι σήμερα, με το επιβατικό κοινό να μην προτιμάει για της μετακινήσεις του το λεωφορείο, είχε ως αποτέλεσμα το κλείσιμο του ΚΤΕΛ, λόγω του ότι δεν ανταποκρίνεται στα έξοδα που το καθιστούσαν μη βιώσιμο.
Ως παλιός ιδιοκτήτης Υπεραστικού λεωφορείου και εκδότης των Μαστιχοχωρούσικων Νέων, κάνω την σημερινή μου ανάρτηση, για να γνωρίσω την προσφορά του λεωφορείου στον Χιώτικο λαό, για το μεγάλο κοινωνικό έργο που έχει επιτελέσει. στην οικονομική ανάπτυξη της Χίου, στα χρόνια που προσπαθούσαν να γιατρέψουν της πληγές που τους άφησε ο πόλεμος και να δημιουργήσουν προοπτικές ανάπτυξης και ευημερίας.
Σε αυτό βοήθησε σημαντικά το ΚΤΕΛ με τα πρώτα λεωφορεία στα χωριά και στην πόλη της Χίου. Το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Χίου Α.Ε. μια ιδιωτική επιχείρηση που καθημερινά εξυπηρετούσε της ανάγκες μετακίνησης των πολιτών του νησιού, βρίσκεται πλέον από της 11 Αυγούστου 2025 στην οριστική παύση λειτουργίας του.
Πρέπει να γνωρίζει ο Χιώτικος λαός παρά το γεγονός ότι δεν επιδοτείται, δεν ενισχύεται και δεν ανήκει στο Δημόσιο, το ΚΤΕΛ Χίου, εξυπηρετούσε τους συμπολίτες μας, τις επιχειρήσεις που βρίσκονται εκτός της πόλης με τη μεταφορά δεμάτων σε ολόκληρο το νησί, καθημερινά επί δεκαετίες. Πρόκειται για μια επιχείρηση που λειτουργούσε χωρίς την παραμικρή θεσμική η οικονομική προστασία.
.Η επιχείρηση επιβίωνε οριακά χάρη στα έσοδα από τα μαθητικά δρομολόγια .τα οποία όμως διακόπτονταν τους θερινούς μήνες, όπως προβλεπόταν κάθε καλοκαίρι. Αυτό σημαίνει ότι, για δύο μήνες, τα μοναδικά έσοδα προέρχονται αποκλειστικά από την πολύ περιορισμένη επιβατική κίνηση, η οποία μετά βίας επαρκούσε για να καλύψει τα καύσιμα των λεωφορείων. Είναι πρακτικά αδύνατον να καλυφθούν οι μισθοί, τα κόστη συνεργείων και οι υποχρεώσεις προς εξωτερικούς συνεργάτες, με αποτέλεσμα η επιβίωση της επιχείρησης να οδηγείται σε οικονομικό τέλμα.
Μέσα στα έτη 2024 και 2025, το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Χίου κατηγορήθηκε επανειλημμένα για δήθεν ασυνέπεια στα σχολικά δρομολόγια. Η αλήθεια, ωστόσο, είναι ότι παρά τις αντίξοες οικονομικές και τεχνικές συνθήκες, δεν αφήσαν ποτέ ακάλυπτα τα σχολικά δρομολόγια. Όταν προέκυπταν προβλήματα στόλου, λόγω φθορών ή βλαβών, εκμίσθωναν ιδιωτικά λεωφορεία ή ακόμη και ταξί, αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη μεταφοράς των μαθητών, όπως όφειλαν..
Σημειωτέων κατά το σχολικό έτος 2024-2025, το ΚΤΕΛ Χίου ανέλαβε οικειοθελώς τη δωρεάν
μεταφορά των παιδιών Α’ και Β’ Δημοτικού στο Πυργί, τα οποία είχαν μείνει ακάλυπτα λόγω
κακής διαχείρισης από πλευράς Περιφέρειας. Χωρίς καμία σύμβαση, χωρίς μαθητικά δελτία,με μόνη κινητήρια δύναμη το φιλότιμο και την ευθύνη απέναντι στην κοινωνία, οι μαθητές αυτοί μεταφέρθηκαν καθημερινά με ασφάλεια. Αντίστοιχα, τους θερινούς μήνες του 2024, το ΚΤΕΛ Χίου εκτελούσε τέσσερα επιπλέον δρομολόγια την εβδομάδα προς το λιμάνι των Μεστών (και οι αντίστοιχες επιστροφές), παρά το γεγονός ότι η πληρότητα δεν ξεπερνούσε το 50%. Καμία οικονομική ενίσχυση δεν δόθηκε, παρόλο που οι ακτοπλοϊκές γραμμές που συνδέονται με το Λιμάνι των Μεστών επιδοτούνται κανονικά από το κράτος. Φέτος, η επανάληψη αυτών των δρομολογίων ήταν οικονομικά αδύνατη, καθώς η επιχείρηση δεν μπορούσε επ’ αόριστον να λειτουργεί χωρίς έσοδα και με υπέρογκα έξοδα για καύσιμα, μισθούς και συντηρήσεις.
Και ενώ το ΚΤΕΛ συνέχεια υποκαθιστούσε το κράτος και να καλύπτει τρύπες άλλων φορέων,
εξακολουθούσε να είναι ο αποδιοπομπαίος τράγος για προβλήματα που δεν δημιούργησε.
Η Π.Ο.Α.Υ.Σ. δήλωσε αναρμόδια, επικαλούμενη την κατάργηση της σχετικής πρόβλεψης του
Ν. 4850/2021.
Ο Δήμος Χίου όχι μόνο δεν ανταποκρίθηκε στα επανειλημμένα αιτήματα στήριξης, αλλά
διέκοψε και υφιστάμενη σύμβαση για δρομολόγια μειωμένου κομίστρου. Η Περιφερειακή Ενότητα Χίου δήλωσε αδυναμία να συνεισφέρει.
Από της 11 Αυγούστου 2025, τα δρομολόγια του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Χίου σταμάτησαν .
Η απόφαση αυτή κρίθηκε αναγκαία, λόγω της έλλειψης λεωφορείων και των σοβαρών
οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζαν.
Είναι εύκολο να καταγγέλλεις από απόσταση. Είναι δύσκολο, όμως, να κρατάς μια επιχείρηση
όρθια: να πληρώνεις πετρέλαιο χωρίς να έχεις έσοδα, να διασφαλίζεις τη μεταφορά των παιδιών, των ηλικιωμένων, των ευπαθών ομάδων χωρίς βοήθεια, χωρίς στήριξη, χωρίς
κανένα δίχτυ ασφαλείας.
Το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Χίου, αν και ιδιωτική επιχείρηση, κάλυπτε μια ζωτικής σημασίας
κοινωνική ανάγκη, τις μετακινήσεις των πολιτών, χωρίς την παραμικρή εγγυημένη ενίσχυση ή
υποστήριξη, όπως απολαμβάνουν αντίστοιχοι δημόσιοι οργανισμοί. Και το κάνει χάρη:
στην αφοσίωση των εργαζομένων, που εργάζονταν συχνά με καθυστερήσεις μισθών,
και την υπομονή μιας διοίκησης που εξάντλησε πια κάθε περιθώριο οικονομικής αντοχής.
Η οικονομική απομόνωση και η κοινωνική απαξίωση, οδήγησε το ΚΤΕΛ στο κλείσιμο.:
ΥΓ Έπρεπε να μπει λουκέτο στο ΚΤΕΛ για να συγκινηθούν οι αρμόδιοι για να κάνουν τηλεδιάσκεψη για να βρεθεί λύση. Το αποτέλεσμα απάντηση, Κωνσταντίνος Κυρανάκης - δεν θα πάω εγώ φυλακή επειδή μου ζητάτε εσείς λεπτά.- Νότης.Μηταράκης - Το κράτος δεν είναι μηχανή να δίνει τα πάντα.
Μιχάλης Κανάριος






Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου