ΚΟΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΧΙΟΥ
ΕΛΠΙΔΑΣ ΤΣΟΥΡΗ - ΚΩΣΤΗ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΧΙΟΥ
Το θέμα της επέκτασης του διαδρόμου και της αναβάθμισης των κτιριακών υποδομών χρονολογείται από τις αρχές της δεκαετίας του 1990.
Το αεροδρόμιο στη σημερινή του μορφή δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες του νησιού μας. Υπολείπεται σημαντικά σε ποιότητα παροχής υπηρεσιών έναντι των περισσότερων νησιωτικών αεροδρομίων της χώρας, γεγονός που επιδρά ανασταλτικά στην τοπική ανάπτυξη και απασχόληση. Με στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), το αεροδρόμιο της Χίου κατατάσσεται σε μία από τις τελευταίες θέσεις μεταξύ των 38 αεροδρομίων της χώρας από πλευράς επενδύσεων στις υποδομές.
Εκτός από την απαράδεκτη κατάσταση στην οποία βρίσκεται το υφιστάμενο κτίριο εξυπηρέτησης επιβατών και εταιριών, οι περιορισμοί που ήδη επιβάλει στα αεροσκάφη το μήκος του διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης, ενδέχεται να καταστήσουν οριακή, ειδικά στο μέλλον, την εύρυθμη λειτουργία και αδειοδότηση του αεροδρομίου, εφόσον δεν υπάρξει επέκταση του διαδρόμου. Το θέμα αυτό αφορά τόσο σε αεροπλάνα που σήμερα προσεγγίζουν το αεροδρόμιο, όσο και σε μεγαλύτερα. Τα ανωτέρω συνδέονται με την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των κατοίκων, καθώς και τις επιπτώσεις στην τοπική οικονομία από την απώλεια μεγάλου ποσοστού οργανωμένων αφίξεων.
Το Γενικό Σχέδιο Ανάπτυξης (Master Plan) που είχε καταρτιστεί από την ΥΠΑ, με χρονικό ορίζοντα ισχύος το 2020, με σκοπό την επέκταση του πεδίου ελιγμών και την ανάπτυξη των εγκαταστάσεων του Αερολιμένα, προέβλεπε εκτεταμένες απαλλοτριώσεις, το κόστος των οποίων, μετά από σχετική πρωτόδικη απόφαση δικαστηρίου, ανερχόταν στα 165 εκ. Ευρώ. Με την απόφαση του Δεκεμβρίου 2011 του Εφετείου, καθορίστηκε η οριστική τιμή μονάδος, με το συνολικό κόστος να ανέρχεται σε 65 εκατ. Ευρώ.
Δεδομένης της οικονομικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται η χώρα, ακόμα και αυτό το (μειωμένο) ποσό είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανευρεθεί.
Για το λόγο αυτό, αναζητήθηκε κάθε δυνατή λύση που θα επιβάρυνε το δυνατόν λιγότερο τις δημόσιες δαπάνες, χωρίς να ανασταλεί το έργο για πολλά χρόνια ακόμα. Έλαβαν χώρα διαδοχικές συναντήσεις με όλους τους συναρμόδιους Υπουργούς, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, Μ. Βορίδη, Οικονομικών και Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, Ε. Βενιζέλο, Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Φ. Σαχινίδη, και τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες.
Στη σημερινή τελική συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, υιοθετήθηκε η πρόταση να διατεθούν οι πόροι που απαιτούνται μόνο για την επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης (απαλλοτριώσεις και κατασκευή) και την αναβάθμιση και επέκταση του υφισταμένου κτιρίου, που ανέρχονται σε 40 εκατ. Ευρώ σύμφωνα με την ΥΠΑ. Καθώς, επίσης, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), όπως είναι γνωστό, δεν διαθέτει τους απαιτούμενους πόρους, υιοθετήθηκε η έκτακτη λύση επιχορήγησης της ΥΠΑ -μέσω ισόποσης αύξησης του ΠΔΕ- από διαθέσιμους πόρους του τέλους εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων («σπατόσημο»), που οι αερομεταφορείς εισπράττουν από τους επιβάτες και στη συνέχεια αποδίδουν στο Δημόσιο.
Σημειώνεται πως το χρονικό όριο για την παρακατάθεση του σχετικού τιμήματος των απαλλοτριώσεων, που αποτελούν προϋπόθεση για το έργο, είναι το τέλος Φεβρουαρίου 2012, διαφορετικά ακυρώνεται η διαδικασία.
Το σημερινό αποτέλεσμα οφείλεται στην επίμονη προσπάθεια της τελευταίας δεκαετίας, στη συνεργασία όλων των τοπικών φορέων και στην τεκμηριωμένη διεκδίκηση.
Έχουμε την απόλυτη πεποίθηση ότι αυτή η θετική εξέλιξη στο διαχρονικό αίτημα του Νομού για αναβαθμισμένη και ασφαλή αεροπορική σύνδεση και ειδικά στις παρούσες δημοσιονομικές συνθήκες, έχει καθοριστική σημασία για την αναπτυξιακή του προοπτική και συνιστά επένδυση στο μέλλον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου